Összefoglaló az ÚMFT operatív programok 2007-2008-as akcióterveinek társadalmi vitájáról
ÖSSZEFOGLALÓ
az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok
akcióterveinek társadalmi vitájáról (2007)
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok akcióterveinek 2007-ben lezajlott társadalmi vitájában több száz szervezet osztotta meg véleményét, észrevételeit és konkrét javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervezőivel.
Az akciótervek átlagosan 3-3 hétig tartó egyeztetésében ezúttal is több száz szervezet képviselői – helyi önkormányzatok, megyei és regionális fejlesztési tanácsok, érdekképviseleti, ágazati szakmai szervezeteket, a tudományos és a civil szféra képviselői – vettek részt, e szervezetek összesen 1777 konkrét javaslatot fogalmaztak meg a 7 ágazati és a 7 regionális operatív program összesen 65 társadalmi vitára bocsátott akciótervével kapcsolatban. Ez operatív programonként átlagosan 127 konkrét, kézzelfogható módosító javaslatot jelentett.
| Prioritás | Beküldő szervezetek száma | Beküldött javaslatok száma | Prioritás | Beküldő szervezetek száma | Beküldött javaslatok száma | 
| 
			 ÁROP 1.  | 
			
			 8  | 
			
			 27  | 
			
			 KDOP 4.  | 
			
			 5  | 
			
			 16  | 
		
| 
			 ÁROP 2.  | 
			
			 4  | 
			
			 10  | 
			
			 KDOP 5.  | 
			
			 9  | 
			
			 21  | 
		
| 
			 ÁROP 3.  | 
			
			 5  | 
			
			 12  | 
			
			 19  | 
			
			 95  | 
		|
| 
			 10  | 
			
			 49  | 
			
			 KEOP 1.  | 
			
			 11  | 
			
			 30  | 
		|
| 
			 DAOP 1.  | 
			
			 6  | 
			
			 24  | 
			
			 KEOP 2.  | 
			
			 12  | 
			
			 40  | 
		
| 
			 DAOP 2.  | 
			
			 7  | 
			
			 13  | 
			
			 KEOP 3.  | 
			
			 9  | 
			
			 33  | 
		
| 
			 DAOP 3.  | 
			
			 2  | 
			
			 5  | 
			
			 KEOP 4.  | 
			
			 18  | 
			
			 46  | 
		
| 
			 DAOP 4.  | 
			
			 11  | 
			
			 20  | 
			
			 KEOP 5.  | 
			
			 14  | 
			
			 27  | 
		
| 
			 DAOP 5.  | 
			
			 6  | 
			
			 16  | 
			
			 KEOP 6.  | 
			
			 10  | 
			
			 21  | 
		
| 
			 21  | 
			
			 78  | 
			
			 KEOP 7.  | 
			
			 5  | 
			
			 7  | 
		|
| 
			 DDOP 1.  | 
			
			 3  | 
			
			 4  | 
			
			 29  | 
			
			 204  | 
		|
| 
			 DDOP 2.  | 
			
			 3  | 
			
			 10  | 
			
			 KMOP 1.  | 
			
			 10  | 
			
			 50  | 
		
| 
			 DDOP 3.  | 
			
			 9  | 
			
			 22  | 
			
			 KMOP 2.  | 
			
			 4  | 
			
			 17  | 
		
| 
			 DDOP 4.  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
			
			 KMOP 3.  | 
			
			 10  | 
			
			 17  | 
		
| 
			 DDOP 5.  | 
			
			 2  | 
			
			 8  | 
			
			 KMOP 4.  | 
			
			 9  | 
			
			 33  | 
		
| 
			 14  | 
			
			 45  | 
			
			 KMOP 5.  | 
			
			 5  | 
			
			 13  | 
		|
| 
			 ÉAOP 1.  | 
			
			 3  | 
			
			 14  | 
			
			 22  | 
			
			 130  | 
		|
| 
			 ÉAOP 2.  | 
			
			 9  | 
			
			 17  | 
			
			 KÖZOP 1.  | 
			
			 8  | 
			
			 15  | 
		
| 
			 ÉAOP 3.  | 
			
			 3  | 
			
			 5  | 
			
			 KÖZOP 2.  | 
			
			 6  | 
			
			 10  | 
		
| 
			 ÉAOP 4.  | 
			
			 8  | 
			
			 10  | 
			
			 KÖZOP 3.  | 
			
			 10  | 
			
			 19  | 
		
| 
			 ÉAOP 5.  | 
			
			 8  | 
			
			 25  | 
			
			 KÖZOP 4.  | 
			
			 4  | 
			
			 4  | 
		
| 
			 22  | 
			
			 71  | 
			
			 KÖZOP 5.  | 
			
			 3  | 
			
			 7  | 
		|
| 
			 EKOP 1.  | 
			
			 5  | 
			
			 25  | 
			
			 16  | 
			
			 55  | 
		|
| 
			 EKOP 2.  | 
			
			 3  | 
			
			 7  | 
			
			 NYDOP 1.  | 
			
			 6  | 
			
			 18  | 
		
| 
			 EKOP 3.  | 
			
			 4  | 
			
			 21  | 
			
			 NYDOP 2.  | 
			
			 10  | 
			
			 24  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 53  | 
			
			 NYDOP 3.  | 
			
			 2  | 
			
			 2  | 
		|
| 
			 EMOP 1.  | 
			
			 12  | 
			
			 79  | 
			
			 NYDOP 4.  | 
			
			 4  | 
			
			 11  | 
		
| 
			 EMOP 2.  | 
			
			 17  | 
			
			 53  | 
			
			 NYDOP 5.  | 
			
			 8  | 
			
			 18  | 
		
| 
			 EMOP 3.  | 
			
			 11  | 
			
			 28  | 
			
			 18  | 
			
			 73  | 
		|
| 
			 EMOP 4.  | 
			
			 14  | 
			
			 37  | 
			
			 TÁMOP 1.  | 
			
			 21  | 
			
			 25  | 
		
| 
			 EMOP 5.  | 
			
			 6  | 
			
			 17  | 
			
			 TÁMOP 2.  | 
			
			 24  | 
			
			 53  | 
		
| 
			 43  | 
			
			 214  | 
			
			 TÁMOP 3.  | 
			
			 29  | 
			
			 94  | 
		|
| 
			 GOP 1.  | 
			
			 15  | 
			
			 77  | 
			
			 TÁMOP 4.  | 
			
			 19  | 
			
			 45  | 
		
| 
			 GOP 2.  | 
			
			 18  | 
			
			 57  | 
			
			 TÁMOP 5.  | 
			
			 39  | 
			
			 130  | 
		
| 
			 GOP 3.  | 
			
			 11  | 
			
			 39  | 
			
			 80  | 
			
			 346  | 
		|
| 
			 GOP 4.  | 
			
			 7  | 
			
			 10  | 
			
			 TIOP 1.  | 
			
			 24  | 
			
			 59  | 
		
| 
			 26  | 
			
			 183  | 
			
			 TIOP 2.  | 
			
			 23  | 
			
			 61  | 
		|
| 
			 KDOP 1.  | 
			
			 7  | 
			
			 21  | 
			
			 TIOP 3.  | 
			
			 23  | 
			
			 60  | 
		
| 
			 KDOP 2.  | 
			
			 8  | 
			
			 21  | 
			
			 48  | 
			
			 180  | 
		|
| 
			 KDOP 3.  | 
			
			 6  | 
			
			 16  | 
			
			 ÖSSZESEN  | 
			
			 1777  | 
		
Természetesen jelentős eltérés volt az egyes operatív programok akcióterveinek „népszerűsége” között. Az ágazati operatív programok közül a legtöbben és a legtöbb javaslatot a Társadalmi megújulás, a Környezet és Energia, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program akcióterveihez küldték, míg a regionális operatív programok közül az Észak-magyarországi, a Közép-magyarországi és a Dél-alföldi OP akcióterveire érkezett a legtöbb észrevétel és módosító javaslat.
Az akciótervek szintjén a legtöbb javaslat a Társadalmi megújulás operatív program 3. (Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása) és 5. (Egészségmegőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése) prioritására, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program 1. (K+F és innováció a versenyképességért) prioritására érkezett.
Valamennyi operatív program akcióterveire jellemző volt, hogy a vélemények túlnyomó hányada elsősorban az egyes prioritások (a majdani pályázati kiírások) potenciális pályázói körének bővítését célozta, és sok partneri kérés, javaslat érkezett a támogatási arányok növelésére, valamint a támogatás feltételeinek könnyítésére is.
Még gyakoribb volt, hogy a véleményező szervezetek a 2007-2008-as akciótervek indikatív projektlistáit kifogásolták, konkrét – a saját ágazatukat vagy még gyakrabban a saját megyéjüket, településüket érintő – fejlesztéseket hiányolva e listákról. A legtöbb esetben a partnerek nem vették figyelembe a projektek előkészítettségét, indíthatóságát, valamint azt, hogy ha egy adott beruházás nem szerepel ebben az akciótervben, akkor megfelelő előkészítettséggel ott lehet a támogatandó fejlesztések között a következő kétéves időszak akciótervében.
A beérkezett javaslatokat – amelyek az egyes akciótervekkel együtt kivétel nélkül letölthetők a www.nfu.hu internetes címen – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs igazgatóságának munkatársai feldolgozták, majd a javaslatokat az ügynökség és a szakminisztériumok tervezőiből álló, operatív programonként megalakult munkacsoportok vitatták meg tételesen, illetve döntöttek az egyes módosító javaslatok beépíthetőségéről.
A dokumentumok végső tartalmát a beérkezett partneri véleményeken, javaslatokon túl az Európai Bizottsággal az operatív programok tartalmáról folytatott egyeztetések eredményei is befolyásolják.
				


