NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Összefoglaló az ÚMFT operatív programok 2007-2008-as akcióterveinek társadalmi vitájáról

ÖSSZEFOGLALÓ
az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok
akcióterveinek társadalmi vitájáról
(2007)

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok akcióterveinek 2007-ben lezajlott társadalmi vitájában több száz szervezet osztotta meg véleményét, észrevételeit és konkrét javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervezőivel.

Az akciótervek átlagosan 3-3 hétig tartó egyeztetésében ezúttal is több száz szervezet képviselői – helyi önkormányzatok, megyei és regionális fejlesztési tanácsok, érdekképviseleti, ágazati szakmai szervezeteket, a tudományos és a civil szféra képviselői – vettek részt, e szervezetek összesen 1777 konkrét javaslatot fogalmaztak meg a 7 ágazati és a 7 regionális operatív program összesen 65 társadalmi vitára bocsátott akciótervével kapcsolatban. Ez operatív programonként átlagosan 127 konkrét, kézzelfogható módosító javaslatot jelentett.

Prioritás Beküldő szervezetek száma Beküldött javaslatok száma Prioritás Beküldő szervezetek száma Beküldött javaslatok száma

ÁROP 1.

8

27

KDOP 4.

5

16

ÁROP 2.

4

10

KDOP 5.

9

21

ÁROP 3.

5

12

KDOP ÖSSZESEN

19

95

ÁROP ÖSSZESEN

10

49

KEOP 1.

11

30

DAOP 1.

6

24

KEOP 2.

12

40

DAOP 2.

7

13

KEOP 3.

9

33

DAOP 3.

2

5

KEOP 4.

18

46

DAOP 4.

11

20

KEOP 5.

14

27

DAOP 5.

6

16

KEOP 6.

10

21

DAOP ÖSSZESEN

21

78

KEOP 7.

5

7

DDOP 1.

3

4

KEOP ÖSSZESEN

29

204

DDOP 2.

3

10

KMOP 1.

10

50

DDOP 3.

9

22

KMOP 2.

4

17

DDOP 4.

1

1

KMOP 3.

10

17

DDOP 5.

2

8

KMOP 4.

9

33

DDOP ÖSSZESEN

14

45

KMOP 5.

5

13

ÉAOP 1.

3

14

KMOP ÖSSZESEN

22

130

ÉAOP 2.

9

17

KÖZOP 1.

8

15

ÉAOP 3.

3

5

KÖZOP 2.

6

10

ÉAOP 4.

8

10

KÖZOP 3.

10

19

ÉAOP 5.

8

25

KÖZOP 4.

4

4

ÉAOP ÖSSZESEN

22

71

KÖZOP 5.

3

7

EKOP 1.

5

25

KÖZOP ÖSSZESEN

16

55

EKOP 2.

3

7

NYDOP 1.

6

18

EKOP 3.

4

21

NYDOP 2.

10

24

EKOP ÖSSZESEN

5

53

NYDOP 3.

2

2

EMOP 1.

12

79

NYDOP 4.

4

11

EMOP 2.

17

53

NYDOP 5.

8

18

EMOP 3.

11

28

NYDOP ÖSSZESEN

18

73

EMOP 4.

14

37

TÁMOP 1.

21

25

EMOP 5.

6

17

TÁMOP 2.

24

53

EMOP ÖSSZESEN

43

214

TÁMOP 3.

29

94

GOP 1.

15

77

TÁMOP 4.

19

45

GOP 2.

18

57

TÁMOP 5.

39

130

GOP 3.

11

39

TÁMOP ÖSSZESEN

80

346

GOP 4.

7

10

TIOP 1.

24

59

GOP ÖSSZESEN

26

183

TIOP 2.

23

61

KDOP 1.

7

21

TIOP 3.

23

60

KDOP 2.

8

21

TIOP ÖSSZESEN

48

180

KDOP 3.

6

16

ÖSSZESEN

1777

Természetesen jelentős eltérés volt az egyes operatív programok akcióterveinek „népszerűsége” között. Az ágazati operatív programok közül a legtöbben és a legtöbb javaslatot a Társadalmi megújulás, a Környezet és Energia, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program akcióterveihez küldték, míg a regionális operatív programok közül az Észak-magyarországi, a Közép-magyarországi és a Dél-alföldi OP akcióterveire érkezett a legtöbb észrevétel és módosító javaslat.

Az akciótervek szintjén a legtöbb javaslat a Társadalmi megújulás operatív program 3. (Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása) és 5. (Egészségmegőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése) prioritására, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program 1. (K+F és innováció a versenyképességért) prioritására érkezett.

Valamennyi operatív program akcióterveire jellemző volt, hogy a vélemények túlnyomó hányada elsősorban az egyes prioritások (a majdani pályázati kiírások) potenciális pályázói körének bővítését célozta, és sok partneri kérés, javaslat érkezett a támogatási arányok növelésére, valamint a támogatás feltételeinek könnyítésére is.

Még gyakoribb volt, hogy a véleményező szervezetek a 2007-2008-as akciótervek indikatív projektlistáit kifogásolták, konkrét – a saját ágazatukat vagy még gyakrabban a saját megyéjüket, településüket érintő – fejlesztéseket hiányolva e listákról. A legtöbb esetben a partnerek nem vették figyelembe a projektek előkészítettségét, indíthatóságát, valamint azt, hogy ha egy adott beruházás nem szerepel ebben az akciótervben, akkor megfelelő előkészítettséggel ott lehet a támogatandó fejlesztések között a következő kétéves időszak akciótervében.

A beérkezett javaslatokat – amelyek az egyes akciótervekkel együtt kivétel nélkül letölthetők a www.nfu.hu internetes címen – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs igazgatóságának munkatársai feldolgozták, majd a javaslatokat az ügynökség és a szakminisztériumok tervezőiből álló, operatív programonként megalakult munkacsoportok vitatták meg tételesen, illetve döntöttek az egyes módosító javaslatok beépíthetőségéről.

A dokumentumok végső tartalmát a beérkezett partneri véleményeken, javaslatokon túl az Európai Bizottsággal az operatív programok tartalmáról folytatott egyeztetések eredményei is befolyásolják.